TPO Talk

Kledingvoorschriften of zelf bepalen?

02-02-2015 09:34

Zo af en toe komt de vraag op. Nu kwam hij voor mij wel uit onverwachte hoek. Pepijn, een van mijn senior juristen, stelt dat wij als bedrijf kledingvoorschriften moeten opstellen. Vol verbazing kijk ik hem aan. Hij is gekleed in een afhangende spijkerbroek met gaten en draagt daarop een vest van joggingstof met een wit gerafeld randje eronder. Ik vraag hem waarom hij, als hij van mening is dat in een bedrijf als het onze iedereen keurig gekleed dient te gaan, zich dan niet dagelijks netjes kleedt.

Vertrouwen geven

Nog vorige week woonde ik een bijeenkomst met allemaal leidinggevenden bij. De bijeenkomst ging over veranderingen in de wereld, het nieuwe werken, dienend leiderschap. De bijeenkomst had mij bijzonder geïnspireerd. De spreker beargumenteerde met volle overtuiging dat als je je medewerker vertrouwt, je deze meer vrijheid kunt geven en dat de medewerker dan vanzelf zijn verantwoordelijkheid neemt. Fantastisch, dacht ik, ik kan als leidinggevende dus eigenlijk achterover leunen en dan komt het vanzelf goed. Maar nu, na het verhaal van Pepijn, ben ik daar niet meer zo zeker van.

Pepijn gaat verder en zegt dat het fijn is te weten waar hij aan toe is, wat er van hem verwacht wordt en dat als hij om hulp vraagt, hij die ook krijgt. Regels, werkinstructies, protocollen dus? Nee, dat nou precies niet, gilt hij uit!

Kaders en richting

Leuk, denk ik, een dure managementtraining gevolgd, maar er klopt niets van. Mijn medewerkers willen helemaal geen vrijheid, ze willen kaders, dat ik ze richting geef. Zou het niet zo kunnen zijn dat als je je medewerkers goed uitlegt wat het gemeenschappelijk doel is, zij zelf de reis naar dat doel uitstippelen? Als je ze vraagt om resultaat, het goede voorbeeld geeft, komen we dan niet bij hetzelfde doel uit? Wel kaders en richting dus, maar ook vrijheid.

Kledingvoorschrift invoeren

Pepijn geeft aan dat hij heel goed weet hoe hij zijn werk moet doen, dat al die regels en protocollen die steeds worden bedacht, geen nut voor hem hebben. Af en toe een compliment en luisteren, is voor mij genoeg, geeft hij aan. Maar hoe zit het dan met de opmerking dat je vindt dat we een kledingcode moeten invoeren? Hier verder over nadenkend, bedenk ik dat het misschien niet duidelijk is wat wij verwachten van onze medewerkers qua kleding. Op zo’n moment kun je iemand alle vertrouwen en vrijheid geven, maar kennelijk leidt dat niet tot het nemen van verantwoordelijkheid, zoals wij dat verwachten.

Goed, medewerkers willen kaders en dat je naar ze luistert en dat je ze complimenteert, maar eigenlijk willen ze ook dat je je niet te veel met ze bemoeit, want ze kunnen het zelf heus wel. Ik denk dat ik morgen maar eens een dagje lekker achterover in mijn stoel ga leunen, beetje uit het raam kijken. Eens zien wat er gebeurt, ondertussen kan ik misschien eens nadenken over een kledingcode.

Door Marijn van den Oudenhoven