TPO Talk

Alle werknemers aan de fitness armband

23-06-2015 11:26

Mag een werkgever zijn werknemers 24 uur per dag volgen met een fitness armband? Kort geleden belde de redactie van RTL Nieuws mij met die vraag. “Huh”, dacht ik, “The Circle van Dave Eggers gelezen?” Wat is het geval? Een consultant heeft met al zijn werknemers afgesproken dat zij dag en nacht een fitness armband dragen en geregistreerde gegevens delen. Het resultaat is dat de productiviteit hoger ligt en men meer beweegt, volgens de woordvoerder van het bedrijf.

Mooi resultaat. Maar wat als iemand uitvalt? En de uitval het gevolg is van een nachtje doorhalen? Dat is niet meer te verhullen. De armband heeft de nachtelijke uren geregistreerd en ook gedeeld met jouw collega’s. Iedereen weet er van. En wat als dit vaker gebeurt? Kan de werkgever je aanspreken op dit gedrag?

Sociaal onacceptabel

In het voorbeeld gaat het nog om vitaliteit. Maar de grote vraag is natuurlijk of je werkgever informatie mag gebruiken waaruit blijkt dat je activiteiten uitoefent die, om het eens netjes te zeggen, als sociaal onacceptabel gekenmerkt worden. Kan dat aanleiding zijn voor ontslag? Je zou zeggen van niet, omdat de informatie niet mag worden opgeslagen en dus ook niet gebruikt mag worden.

Hoef je dan geen angst te hebben? Dat is, denk ik, te snel geconcludeerd. Rechters zijn namelijk vrij om de informatie wel te gebruiken. En ja, dan denk ik dat informatie over jouw levensstijl, wanneer die daadwerkelijk van invloed is op de productiviteit of in strijd is met de algemeen geldende normen, het einde van je dienstverband kan betekenen.

Vrijwillig

Hoewel de medewerkers vrijwillig hebben besloten om mee te doen, wordt er in strijd met de wet gehandeld. Zo lang er niemand klaagt kan het heel goed zijn dat dit project blijft bestaan. Alhoewel, nu het in het nieuws is geweest, kan het College Bescherming Persoonsgegevens ook uit zichzelf optreden.

Ik ben benieuwd. Gaat de overheid hier net als bij de Uberpop streng optreden, of wordt de wetgeving aangepast? Dat laatste zal moeilijk zijn omdat de regels in EU verband zijn opgesteld.

Meer informatie? Zie: Cameratoezicht en privacy

Door: Olav Wagenaar