Voorbij het eigen gelijk
 
avatar
     
TPO Talk

Vakantie ergernissen? Gun elkaar de vrijheid!

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft weleens ergernissen tijdens een korte vakantie met hun familie. Hoe kun je dat het beste voorkomen? Door elkaar de ruimte te gunnen en iedereen zijn eigen gang te laten gaan, blijkt uit onderzoek. Met de nieuwe campagne haakt Center Parcs in op die groeiende behoefte aan verschillende individuele activiteiten midden in de natuur.

De grootste aanbieder van korte vakanties in Europa liet als eerste onderzoeken hoe gezinnen met minimaal één kind hun lang weekend of midweek beleven. Van de bijna 1200 ondervraagden gaf ruim de helft (55,8 procent) toe dat er tijdens zulke korte trips irritaties ontstaan, doordat iedereen iets anders wil (14,6 procent), er geen duidelijke afspraken worden gemaakt (12,4) of doordat er niet naar elkaar wordt geluisterd (11,9).

Eigen plan trekken

Maar Nederlanders weten ook heel goed hoe ze onenigheden kunnen vermijden. Het beste is om elkaar de vrijheid te geven om in elk geval een deel van de dag zelf in te vullen, vindt ruim de helft van de ondervraagden. Iets minder dan de helft denkt dat beter communiceren helpt. Twee op de tien mensen zien de oplossing in een gevarieerd aanbod van activiteiten, zodat iedereen zijn eigen plan kan trekken.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse vakantiegangers goed zijn in het sluiten van compromissen. Gevraagd naar de beste tactieken om irritaties te voorkomen, zegt 55,4 procent dat je het best een paar gezamenlijke activiteiten kunt plannen en voor de rest iedereen moet laten doen waar hij of zij zin in heeft. Vier op de tien mensen zeggen zelfs dat zij iedereen vrij laten in wat ze willen doen.

Terug naar de natuur

De uitkomsten van het onderzoek sluiten naadloos aan op de nieuwe campagne die Center Parcs eind vorig jaar is gestart. Daarin laat het vakantieparkenbedrijf op ludieke wijze zien hoe ieder gezinslid zichzelf kan zijn en iedereen met verschillende activiteiten plezier kan hebben. ,,In alle commercials laten we zien hoe mensen zich tijdens een vakantie anders gedragen dan normaal, en dat er voor iedereen iets te kiezen is. Je kunt heel veel dingen samen doen en elkaar tegelijkertijd de ruimte geven om dingen alleen te doen”, zegt marketing director Andres Neira de Back. ,,Daarbij gaan we terug naar onze roots: de beleving van de natuur. Dat is een van de belangrijkste pijlers van ons concept.”

Tuinvogeltelling

Het gezicht van de nieuwe campagne is Mr. Wings. Een extra vogel dus om te tellen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling op zaterdag 16 en zondag 17 januari. Mr. Wings is de bijzondere vogel die een belangrijke rol speelt in de omgekeerde natuurdocumentaires van Center Parcs. Hij observeert ’de prachtige wezens’ die in het vakantiepark één worden met hun eigen natuur. Zoals de zitvader, die van maandag tot en met vrijdag achter zijn bureau zit, maar nu met zijn zoon op schoot door de wildwaterbaan raast. Of de vliegende moeder, die normaliter voor haar gezin van hot naar her vliegt, maar nu van de zipwire af tokkelt.

Center Parcs heeft een grote diversiteit in de filmpjes waarin ook te zien is hoe gevarieerd het aanbod aan accommodaties en activiteiten is, bij mooi of slecht weer. Neira de Back: ,,Als je kijkt naar de groep die we hebben ondervraagd, zie je dat ze juist dit soort variatie zoeken en waarderen.”

Via ANP Brandblog

Over TPO Talk

Op TPO Talk gaan bedrijven de dialoog aan met politiek, publiek en maatschappelijke organisaties. Partners van The Post Online bepalen in TPO Talk zelf de thema’s en inhoud van hun bijdragen.
 

Geef een reactie

Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.