TPO Talk

Online college loodst ondernemers in 15 minuten door snel veranderende economie

24-07-2015 17:00

‘Nee’ zeggen tegen een klant bestaat niet meer. Crowdfunders gaat het meer om betrokkenheid dan om rendement. Met slimme tools kunnen we in Nederland miljarden manuren besparen. En innoverende vaatwassermonteurs hebben dat eerder door dan logge grote fabrikanten. Zie daar enkele lessen uit het ondernemerscollege.nl van Baker Tilly Berk. Een gedurfde marketingtool waarmee het accountants- en belastingadvies kantoor een vernieuwend en toonaangevend concept in de branche introduceert. Het eerste college kreeg in twee weken tijd al 11.000 views.

Tweewekelijks nieuwe colleges

Via het videoplatform laat Baker Tilly Berk bevlogen visionairs aan het woord, die ondernemend Nederland in maximaal 15 minuten op de hoogte brengen van de laatste trends en ontwikkelingen. De colleges worden in het bijzijn van zo’n zeventig ondernemers live opgenomen in de professionele tv-studio van Desmet Studio’s in Amsterdam.

Daar luistert het publiek deze dinsdagavond geboeid naar het verhaal van crowdfunder Tom Vroemen. Hij drukt ondernemers met hun neus op de financiële realiteit. Onder de 2,5 ton geven banken geen krediet meer, legt hij hun uit. Dat levert te weinig rendement op. Via zijn CrowdAboutNow.nl leggen investeerders gemiddeld tussen de 600 en 2000 euro in tegen een rendement van 4 procent. Maar meer dan die winst gaat het hen om betrokkenheid. Of zoals een crowdfunder van old-fashioned bar Oldenhof uit Amsterdam trots aan de bar verkondigde: ,,This is my bar.”

Olietankers en speedboten

De economie van nu is een nieuwe wereld, waarin grote traditionele bedrijven vaak olietankers zijn en innoverende bedrijfjes de speedboten, vertelt Menno Lanting in zijn ondernemerscollege. Vroeger was hij via de fabrikant van zijn vaatwasser weken bezig een monteur te regelen. Tegenwoordig is de man ZZP’er en staat hij dankzij een door een student ontwikkelde app binnen één dag op de stoep.

Het zijn onderwerpen die de broers Joris en Mathieu Levens van pas komen bij het managen van hun bedrijf Levens Cooking & Baking Systems. ,,Wij zijn op zoek naar nieuwe manieren om onze klanten te bedienen. Hier doen we ideeën op en worden we aan het denken gezet ,” vertellen ze. Zelf hebben ze geen behoefte aan crowdfunding, maar hun klanten wel. ,,Wij zitten veel in de horeca en de retail en die klanten hebben soms crowdfunding nodig om ons te kunnen betalen,” leggen de broers uit.

De broers behoren tot een select groepje ondernemers dat vier keer per jaar uitgenodigd wordt om live aanwezig te zijn bij de opnames. Maar de verhalen zijn interessant voor tienduizenden ondernemers in het MKB. Zij kunnen de colleges dan ook op een zelfgekozen moment bekijken via ondernemerscollege.nl. Elke twee weken wordt daar een nieuw filmpje van een bevlogen, visionaire spreker online gezet. Dat wordt aangevuld met voor ondernemers relevante content.

Communicatiemiddel van de toekomst

Het delen van kennis via dit online platform is onderdeel van de nieuwe marketingstrategie van het accountants- en belastingadvieskantoor, dat wereldwijd in de top 8 zit.

,,Ondernemers vragen zich af hoe ze zich staande kunnen houden in een snel veranderende economie,” legt bestuursvoorzitter Arno van der Heijden van Baker Tilly Berk uit. ,,Met dit platform kruipen we in een bredere rol om ondernemers te helpen. Zo leveren we toegevoegde waarde. We kiezen daarbij voor onderwerpen die aansluiten op de behoefte van onze klanten en andere ondernemers.”

Tot voor kort maakte het bedrijf een magazine voor zijn klanten. Daarmee is het gestopt. Dat hele budget gaat nu naar het ondernemerscollege. ,,Wij weten wat er speelt in de markt en waar ondernemers mee zitten. We hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat onze klanten veel behoefte hebben aan online content, die ze ’s avonds op de bank met de tablet of smartphone kunnen bekijken,” zegt hoofd marketing & communicatie Marjanne Poppen.

Het gekozen medium is video, te bekijken op elk gewenst moment. ,,Video is wat ons betreft het communicatiemiddel van de toekomst,” aldus Poppen.

In twee weken 11.000 views

Het eerste college van professioneel lifehacker Martijn Aslander ging begin juni online en was na twee weken al 11.000 keer bekeken. Hij racet in vijftien minuten door een reeks van technologische vernieuwingen en kennisoplossingen met grote impact op de economie. De nieuwe Renaissance noemt hij dat. Wat bijvoorbeeld te doen met alle berichten via e-mail en social media, waar werkend Nederland steeds langer mee bezig is? ,,De hele dag mailtjes aan elkaar typen is geen werken, maar elkaar van het werk afhouden,” stelt Aslander. Hij gebruikt daarom een slimme tool die alle berichten snel beantwoordt en hem op jaarbasis 40 uur bespaart. De vijf miljoen kenniswerkers in dit land kunnen daarmee in vijf jaar tijd een miljard manuren besparen. En dat is nog maar één slimme tool, stelt hij. In hetzelfde college presenteert hij een apparaatje van nog geen tientje, waarmee mensen zelf een hartfilmpje kunnen maken en laten analyseren. Aslander: ,, Ik gebruik een paar honderd van dit soort tools. De vraag is: Hoe kun je meer doen in minder tijd, met minder stress, tegen lagere kosten en met meer impact.”

‘Nee’ bestaat niet

Luc van Bussel, bestuursvoorzitter van hotelketen Regardz, vertelt in zijn college dat hij zijn personeel ontslaat als het ooit nog ‘nee’ tegen een klant durft te zeggen. Waarom? Omdat service het wapen is om te winnen in de moderne economie. ,,Nee bestaat niet meer. Het antwoord moet zijn: ja, dat gaan we voor u regelen. Daar moet je als directie je strategie op bouwen”, vertelt Van Bussel. Daarom zoekt Van Bussel medewerkers met service in hun DNA.

Een verhaal dat directeur Bas Bouman van schildersbedrijf Midden-Nederland herkent. ,,Wij zitten bijvoorbeeld al 28 jaar op dezelfde werf. Blijkbaar zijn we erg servicegericht, want ik heb zat collega’s die kunnen wat ik kan, maar niet zulke lange relaties hebben met hun klanten,” stelt hij.