TPO Talk

18000 euro kwijt door phishing: rechter oordeelt dat het eigen schuld is

14-12-2015 10:32

‘Als je slachtoffer bent van phishing dan kan het zijn dat je voor een hoog bedrag het schip in gaat als de situatie binnen de risicosfeer van je eigen handelen ligt’, vertelt Dennis Heemstra van juridisch en financieel dienstverlener DAS. ‘Zo kreeg een klant van mij een onbeduidend mailtje, waar hij op klikte. Niet veel later werd hij gebeld door criminelen die zich voordeden als zijn bank. Ze wilden even wat verifiëren. Ze hadden al zijn gegevens en hij hoefde alleen maar even een controle getal door te geven. Mijn klant had wel een beetje argwaan, maar omdat je met het gevraagde controlegetal geen betaling kan doen via internetbankieren, heeft hij het toch doorgegeven. Nog geen 10 minuten later werd hij weer gebeld door zijn bank, ditmaal de echte. Er was ruim 18.000 euro van zijn rekening afgeschreven en de bank vond het een ongebruikelijke transactie’.

Te goeder trouw

‘Namens mijn klant wilde ik het geld terug zien te halen. Ik had uitgezocht op welke rekening het geld was overgemaakt. Maar na het leggen van conservatoir beslag op de rekening waarnaar het geld was overgemaakt, bleek dat de ontvanger van het bedrag te goeder trouw was. De criminelen hadden via Marktplaats een Rolex gekocht en het bedrag betaald via de rekening van mijn klant. De Rolex werd keurig aan de criminelen overhandigd na betaling. Criminelen gaan steeds uitgekookter ter werk. Als een verkopende partij, zoals in dit geval, te goeder trouw handelt, dan kun je fluiten naar je centen’, zegt Heemstra van DAS.

Risicosfeer

‘Ik ben namens mijn klant naar de rechter gegaan om zijn geld terug te halen. In dit geval was de rechter van mening dat de schade binnen de risicosfeer van mijn klant viel. De betaling kon namelijk plaatsvinden omdat mijn klant telefonisch gegevens had doorgegeven. Dat hij zelf de betaling niet had gedaan, kon de verkoper niet weten en hoefde dus niet te twijfelen aan de herkomst van het geld. Het is echter denkbaar dat feiten en omstandigheden met zich meebrengen dat uiteindelijk de risicosfeer verschuift en je als verkoper moet weten met wie je zaken doet. Bijvoorbeeld wanneer iemand een absurd hoog bedrag wil betalen voor iets wat minder waard is. Verkoop je iets kostbaars via Marktplaats, zorg er dan voor dat je in ieder geval weet aan wie je iets hebt verkocht. Daarnaast is het natuurlijk uitermate belangrijk dat je nimmer iets van bankgegevens deelt met een derde of op vage e-mailberichten klikt’, stelt Heemstra.